آموزش رانندگي

آموزش حركت با دنده عقب  كليك كنيد


آزمون شهري كليك كنيد


آموزش پارك دوبل كليك كنيد


بهترين حالت گرفتن فرمان كليك كنيد


آموزش پارك كنار جدول كليك كنيد


فيلم آموزش مهارت هاي رانندگي كليك كنيد


آموزش پارك دوبل كليك كنيد


آموزش دور زدن دو فرمانه و يك فرمانه كليك كنيد

 





آموزش رانندگی کلیک کنید


آموزش رانندگی تصویری کلیک کنید

 
آموزش رانندگی مخصوص بانوان کلیک کنید


آموزش حركت با دنده عقب كليك كنيد

دنده عقب

پيش از شروع حركت با دنده عقب بايستي براي تقويت و تسلط فرمان توسط دست چپ به مدت 15 دقيقه دست راست بر روي دسته دنده قرار گرفته و دست چپ به تنهايي كنترل فرمان را عهده‌دار گردد.

حركت در دنده عقب بايستي با مراقبت و كنترل و احتياط كامل باشد حركت در دنده عقب جز براي پارك دوبل بر خلاف مقررات مي‌باشد و آن هم به شرط آنكه محل پارك ممنوع نباشد.

صاف بودن فرمان پيش از حركت با دنده عقب

بدليل لزوم قرار داشتن دست چپ بر روي مركز فرمان (ساعت 12) بهتر است پيش از حركت با دنده عقب فرمان را روبه جلو صاف كنيم و وسط نيم دايره بزرگ فرمان گرفته شود.

روش حركت به عقب (دنده عقب)

ابتدا راهنماي سمت راست زده مي‌شود و سپس دنده را درون دنده عقب گذارده ، دست راست پشت صندلي شاگرد قرار مي‌گيرد و سر به گونه‌اي به سمت عقب بر مي‌گردد كه تمام شيشه عقب و پشت سر خودرو ديده شود.

چگونگي نشستن در حركت دنده عقب

ابتدا با دست راست كمربند ايمني را از بغل شانه سمت چپ كشيده و با دست چپ كمربند را از پايين مي‌كشيم تا آزاد شود ، سپس تنه به طرف عقب بر روي باسن چرخانده مي‌شود و دست راست پشت صندلي شاگرد قرار مي‍‌‌گيرد.

آموزش حركت با دنده عقب

سرعت حركت در دنده عقب

سرعت در درنده عقب به اندازه‌اي بايد باشد كه يكك نفر پياده بتواند همراه با خودرو حركت كند.

در حركت با دنده عقب بايستي نسبت به حركت دادن فرمان جهت شناسي داشته باشيم. بناي پيدا كردن جهت حركت چشمان راننده مي‌باشد. هنگامي كه سر به عقب برگشته است و روبه عقب حركت انجام مي‌گردد، مبناي تعيين سمت راست ، چشم راست و مبناي سمت چپ ، چشم چپ است و به هر سمتي كه در نظر است رفته شودف فرمان بسيار كم به همان سمت چرخانده مي‌شود.

در حركت به عقب تا زماني كه خودرو كاملا نايستاده است نبايد سر و بدن راننده به سمت جلو برگردانده شود.

حركت فرمان در دنده عقب

بدليل سرعت اثرپذيري فرمان در دنده عقب كه دو برابر رو به جلو مي‌باشد بايستي تغيير جهت بسيار كم و در حدود 15-5 دقيقه به چپ يا راست باشد، مگر در جاهايي كه نياز باشد و با سرعت كنترل شده قابل انجام است. مانند دور دو فرمان، پارك دوبل و پارك خودرو در پاركينگ.

چگونگي جابجايي و جهت شناسي فرمان در دنده عقب:

با 3 حركت و 3 زمان اجراي آن 3 حركت فرمان شكل مي‌گيرد. دست چپ براي كنترل فرمان همواره بايستي مركز فرمان يا همان ساعت 12 را در اختيار داشته باشد، مگر در جاهايي كه ناچار شويم فرمان بيش از نيم دور چرخانده شود.

شكل گيري فرمان با 3 حركت  و 3 زمان اجرا

1-براي جابه‌جايي هنگام حركت در دنده عقب ابتدا فرمان كمي به سمت مورد نظر به اندازه 15-5 دقيقه چرخانده ميشود.

2-سپس فرمان به سمت مخالف جهت چرخانده شده هر اندازه كه لازم باشد برگردانده مي‌شود تا با نگاه رو به عقب به انتهاي خيابان خودرو در داخل خيابان صاف گردد.

3-دوباره با نگاه كردن به انتهاي خيابان ( رو به عقب ) با اطمينان از اينكه خودرو صاف شده است فرمان خودرو صاف مي‌گردد و به ساعت 12 بر مي‌گردد.

توضيح شكل‌گيري فرمان در 3 حركت

1-چون فرمان دوم يا فرمان مخالف بيشتر از فرمان اول نياز به چرخش دارد. بنابراين اگر فرمان اول بدون ضرورت زياد چرخانده شود. خودبخود فرمان دوم نيز به دردسر مي‌افتد.

2-هنگامي كه در دنده عقب چون فرمان ديده نمي‌شود پس همواره بايستي معيار صاف بودن فرمان ( ساعت 12) در اختيار باشد، تا حركت سوم ( صاف كردن فرمان ) بدرستي انجام شود.

حركت مارپيچ

حركت مارپيچ به طرف عقب باعث رشد و تقويت جهت شناسي در دنده عقب مي‌گردد، با اين حركت در جاهايي كه عبور و مرور خيلي كم است، چشم و دست راننده هماهنگ ميگردند و جهت شناسي كامل خواهد شد.

حركت رو به عقب در كناره جدول

براي اينكه راننده بتواند با فاصله 30 دتا 40 سانتي‌متر نسبت به كناره جدول حركت كند. بايستي ابتدا راننده طوري رو به عقب برگردد كه بتواند كل شيشه بزرگ عقب را ببيند و در اين حالت هر فاصله‌اي كه از ديد راننده ميان چراغ استپ ترمز در وسط شيشه بزرگ عقب و كناره جدول ديده مي‌شود اندازه درست و واقعي مي‌باشد.

شايد راننده‌اي بخواهد براي تعيين فاصله نسبت به كناره جدول در دنده عقب استپ ترمز عقب پرايد را زير جدول تنظيم بكند و رو به عقب حركت كند يعني استپ ترمز زير جدول باشد اين روش ديد راننده را نسبت به عقب خودرو تا 50% كم مي‌كند.

مكان‌هايي كه  حركت دنده عقب خطرناك است

1-حريم تقاطع‌ها(15 متر پيش و بعد از آن‌ها)

2-در پيچ‌ها و تونل‌ها و ميدان‌ها

3-در لاين‌هاي حركت و سبقت

4-خط‌كشي عبور عابرين پياده

5-بر روي پل‌ها و ديگر موردهايي كه در ماده 155 آئين نامه آمده است.

رد  كردن مانع در دنده عقب

براي رد كردن مانع كمتر از 15 سانتي‌متر ارتفاع از ميان دو چرخ چشم راست راننده مي‌شود سمت راست خودرو و مانع را در قسمت يك چهارم سمت راست شيشه بزرگ عقب تنظيم و قرار داده مي‌شود.

براي رد كردن مانع از كنار خودرو و مانند تنظيم كردن فاصله 45-30 سانتي‌متر كافي است  از د ور علامت استاندارد را با يك فاصله مناسب با كنار مانع تنظيم شود.

چكيده آموزش حركت دنده عقب

1-رو به جلو خودرو را صاف كرده و فرمان نيز صاف مي‌گردد.

2-راهنماي سمت راست روشن مي‌گردد.

3-دسته دنده درون دنده عقب قرار مي‌گردد.

4-كمربند ايمني كشيده شود و بدن روبه عقب چرخانده مي‌شود.

5-دست چپ مركز فرمان (ساعت 12) را گرفته و دست راست پشت صندلي شاگرد قرار مي‌گيرد.

6-حركت با دنده عقب با مراقبت و كنترل لازم و با سرعت گام‌هاي انسان پياده مي‌باشد كه با فاصله معين از كناره جدول است.

7-اگر نياز به جابه‌جايي بود 3 حركت فرمان براي جابه‌‌جايي خودرو فراموش نگردد.

8-چراغ استپ ترمز روبه‌روي شيشه بزرگ عقب بهترين نشانه براي تعيين فاصله 45-30 سانتي‌متر نسبت به كناره جدول است


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ فروردين ۱۳۹۴ساعت: ۰۱:۱۷:۱۷ توسط:آموزش رانندگي موضوع:

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :